De bijtelling is failliet.....

De ontwikkelingen van de laatste tijd en de nieuwe autobrief tonen iets aan wat bijna iedere zakelijke rijder al aan zag komen: de bijtelling is failliet. Volkswagen manipuleerde niet alleen de resultaten van testen op stikstofdioxide, maar ook van koolstofdioxide, beter bekend als CO²: De chemische verbinding die bepaalt hoeveel belasting een zakelijke rijder moet betalen. Maar niet alleen bij Volkswagen was er nieuws: staatssecretaris van financiën Eric Wiebes stopte maanden werk in een nieuwe autobrief die, als we naar de inhoud kijken, net zo goed afkomstig had kunnen zijn van een autofabrikant die alleen maar elektrische auto's verkoopt. De hele brief is er op gericht om zakelijk rijdend Nederland zoveel mogelijk elektrisch te laten rijden. Echter gaat het dan wel alleen om goedkope elektrische auto's, want door de 'Tesla-taks' is de bestuurder alsnog aan de beurt wanneer hij beschikt over elektrisch voertuig uit een hoger segment.


Bedoeld als fiscale maatregel om privégenot van loon in natura (in dit geval een auto) te belasten, is de bijtelling door de koppeling aan CO² uitstoot tegenwoordig gedegradeerd tot wapenfeit van veel milieuorganisaties. Sinds 2008 is deze maatregel steeds vaker ingezet als propaganda voor zuinige auto's en naarmate de jaren vorderden werden de CO²-grenzen scherper. Waar de techniek ophoudt nemen list en bedrog het echter over. Volkswagen, onder druk van steeds strenger wordende wetgeving, manipuleerde testen om zo toch binnen een bepaalde grens te vallen. Gevolg? Miljarden euro's schade en een gigantische deuk in het imago van de branche. Immers: wie garandeert dat alle andere fabrikanten zich wel netjes aan de regels houden?

Het enige onderdeel van de bijtelling waaraan we nog kunnen zien dat deze bedoeld is om privé-genot te belasten is de 500 kilometer regeling waarbij een bestuurder geen bijtelling hoeft te betalen. Echter is ook deze regel eigenlijk absurd: een bestuurder met 400 kilometer op de teller wordt niet belast en een bestuurder met 600 kilometer betaalt het volle pond. Maar zelfs de volledige misplaatste milieudoelstelling weet de bijtelling niet te bewerkstelligen: het massaal verschijnen van plug-in-hybrides op de zakelijke markt is een bijwerking van de bizarre bijtellingscategorieën. Dat er voor 90% op fossiele brandstof wordt gereden waardoor er helemaal geen milieuwinst is maakt de bestuurder echter niet uit, het fiscale voordeel is immers al behaald. Netto effect: een oplaadinfrastructuur en dure technieken in auto's die niet gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.

De vraag die we ons moeten stellen is: valt de bijtelling nog te redden? Vanaf 2004 werd de gestaffelde bijtelling niet meer gebruikt vanwege de gigantische hoeveelheid administratie die erbij kwam kijken. Echter leven we bijna in 2016 en heeft de branche voor ritregistratie grote stappen gemaakt. Met de huidige techniek is het mogelijk om voor slechts € 0,50 cent per dag ( kun je bij de BVLR aangesloten leden) een volledig automatische administratie op te stellen waaruit blijkt hoeveel kilometers een zakelijke rijder maakt. Deze rittenregistratie is 100% betrouwbaar en alleen met behulp van een dergelijk systeem kan er een eerlijke fiscale maatregel komen die alle bestuurders naar daadwerkelijk privégenot belast. Om het simpel te houden kunnen er een aantal categorieën opgesteld worden. Echter is het ook mogelijk om gewoon per kilometer te belasten. Hoe dan ook is dit systeem vele malen eerlijker voor de persoon op wie de bijtelling uiteindelijk betrekking heeft: de zakelijke rijder. 

Laten we elkaar daarom niet langer voor de gek houden met het gebruiken van fiscale maatregelen die volledig de plank misslaan. Het is tijd voor een regering die bereid is om een eerlijke bijtelling in te voeren die wordt gebruikt waar deze voor bedoeld is: niet als stokpaardje van milieuorganisaties, maar als maatregel om privégebruik van zakelijke auto's op een transparante, eerlijke en degelijke manier te belasten. De branche vereniging van leveranciers van registratie systemen is er klaar voor zegt hun voorzitter Johan Pot op de website www.BVLR.nl treft u verdere informatie aan.